Twoja strona nie zajmuje satysfakcjonującej pozycji w wynikach wyszukiwania? Jednym z powodów takiej sytuacji może być duplikacja treści. Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy kwestia duplicate content to również Twój problem i w jaki sposób go rozwiązać.
Czym jest duplikacja treści?
Do duplikacji treści dochodzi wtedy, gdy identyczna treść występuje pod wieloma adresami URL. Istnieją dwa rodzaje duplicate content:
- wewnętrzny, jeśli ta sama treść mieści się pod konkretną domeną,
- zewnętrzny, jeśli identyczna treść występuje pod różnymi domenami.
Często do duplikacji dochodzi w sklepach online, kiedy opisy produktów zostają skopiowane z witryny producentów.
Duplicate content a wartość strony internetowej
Jeśli na Twojej stronie internetowej doszło do duplikacji treści, jak najszybciej się jej pozbądź. Duplicate content bowiem negatywnie wpływa na wartość witryny, przyczyniając się do powstania rozmaitych problemów, takich jak:
- Brak indeksacji strony w wyszukiwarce – w przypadku umieszczenia w witrynie kopii treści pochodzącej z innego miejsca w sieci roboty Google nie potrafią rozpoznać oryginalnej strony. W związku z tym strona może pozostać niezaindeksowana bądź ulec zdegradowaniu w wynikach wyszukiwania.
- Mniejsza wartość witryny dla użytkowników – jeżeli treści opublikowane na stronie internetowej zostaną powielone, nie będą niosły żadnej dodatkowej wartości dla użytkownika szukającego nowych informacji. W związku z tym może on szybko zniechęcić się do korzystania z danej witryny i przejść do innej, na której znajdzie poszukiwane przez siebie dane.
- Spadek ruchu na stronie internetowej – jeśli roboty Google uznają daną witrynę za duplikat, trudno liczyć na to, że będą ją odwiedzały tłumy użytkowników. Niestety spadek ruchu może przyczynić się również do niższej pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
Jak pozbyć się duplikacji treści?
Walkę z duplicate content na stronie internetowej zacznij od znalezienia wszystkich duplikatów treści. Zrobisz to, wykorzystując takie narzędzia jak: Copyscape, Siteliner i Screaming Frog.
W przypadku występowania kilku kopii identycznej treści w kolejnych zakładkach zdecyduj się na jedną oryginalną wersję, a pozostałe duplikaty usuń i zastąp je oryginalnymi tekstami.
Aby pozbyć się duplicate content, zastosuj przekierowanie 301, które stanowi zazwyczaj najprostszy sposób na usunięcie powielanych treści. Wykorzystując to przekierowanie, usuniesz takie duplikaty jak: http:// i https://, http:// i www, https:// i www. Usuniesz również kopie występujące w adresie index.html oraz index.php. By usunąć duplicate content, najlepiej wpisać odpowiedni kod w pliku .htaccess.
Do usunięcia duplikacji treści sprawdzi się również konfiguracja strony internetowej, czyli ustawienie w Google Search Console właściwej domeny. Jeśli chcesz poinformować wyszukiwarki o tym, który wariant adresu URL jest głównym, użyj atrybutu rel=canonical. By zablokować dostęp do duplikatów treści, możesz użyć pliku robots.txt. W poinformowaniu silników wyszukiwarek o tym, które strony mają indeksować, pomoże też stworzenie mapy witryny.
A co zrobić, jeżeli na obcej stronie internetowej opublikowano treści skopiowane z Twojej witryny? Wtedy najpierw skontaktuj się z właścicielem strony i poproś go o usunięcie duplikatów. Jeżeli spotkasz się z odmową lub brakiem reakcji, wyślij do właściciela formalne wezwanie nakazujące zaniechanie naruszeń. Jeśli ono również nie przyniesie pozytywnych skutków, skieruj sprawę do sądu, wnosząc powództwo o naruszenie praw autorskich.
Jeżeli nie chcesz samodzielnie zajmować się usuwaniem duplicate content ze swojej witryny, ponieważ nie jesteś w tej kwestii specjalistą, skorzystaj z oferty agencji marketingowej IBIF. Oferta dostępna jest pod adresem: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Wykwalifikowani pracownicy firmy na pewno pomogą Twojej witrynie osiągnąć wysokie miejsce w rezultatach wyszukiwania.